کلاهک دودکش پره ای

کلاهک دودکش پره ای

کلاهک دودکش پره‌ای برای تخلیه دود و گازهای زائد از داخل ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این کلاهک دارای یک پره مرکزی است که به وسیله موتور یا باد حرکت می‌یابد و به طور اتوماتیک دود و گازهای مضر را بیرون می‌راند. این پره باعث جریان هوای تازه و ورود هوای سالم به داخل ساختمان می‌شود. کلاهک دودکش پره‌ای به دلیل عملکرد بهینه‌ای که دارد، به افزایش کیفیت هوای داخلی و کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند و برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شود.

کلاهک پره ای یا ضد آب

کلاهک دودکش پره ای به خاطر وجود پره هایی که در آن تعبیه شده و هوا را فیلتر می‌کند بسیار پرکاربرد و پر استفاده است. این کلاهک به طور کامل از ورود عوامل خارجی مانند باد و باران جلوگیری می کند و به همین دلیل نام دیگر این نوع کلاهک دودکش، کلاهک ضد آب می باشد. کلاهک پره ای در مواردی مانند موتورخانه ها، شومینه ها، واحدهای صنعتی، بخاری های گازی و نفتی و آبگرمکن ها برای مواردی مانند تخلیه آلاینده ها و مکش مورد استفاده قرار می گیرد.

کلاهک پره ای شکلی زیبا و شیک دارند که باعث می‌شود تا بتوان از آنها در بام های شیبدار و مسطح، بر روی لبه دیوار ها و در مکان‌هایی که زیبای اولویت دارد استفاده کرد؛  چرا که نمایی زیبا و دکوراتیو به فضا می دهند.

کلاهک پره ای گرد

ساخت و نصب کلاهک دودکش پره ای

این کلاهک ها معمولا از جنس استیل یا گالوانیزه ساخته می شوند. ضخامت ورق استفاده شده برای تولید کلاهک های دودکش پرده یکی از مهم ترین مواردی است که در نحوه نصب کلاهک دودکش پره ای مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که  قطر لوله اصلی سیستم دودکش پایین باشد ضخامت ورق استفاده شده نیز پایین خواهد بود. در غیر این صورت باید از ورق های ضخیم تر استفاده کرد. این ضخامت بین یک تا دو میلی متر قابل تغییر است.

در شرایطی که از ورقه ای با ضخامت کمتر استفاده می‌شود برای نصب کلاهک دودکش پره ا‌ی باید از روش اورلپ یا همان روش هم پوشانی استفاده نمود.  اما در شرایطی که  ورق مورد استفاده برای تولید کلاهک ضخیم تر باشد؛ در نصب آن از فلنچ استفاده می شود. ارتفاع لازم برای نصب این کلاهک ها معمولا در حد سی سانتی متر است که در شرایط خاص ممکن است با نظر کارشناسان نیاز به کاهش یا افزایش دادن این مقدار داشته باشیم.

کلاهک دودکش پره ای گرد

رنگ کردن کلاهک پره ای

رنگ کردن کلاهک پره ای هم ظاهر آن ها را زیباتر می کند و هم می تواند در بالا بردن طول عمر آن ها موثر باشد. برای رنگ کردن کلاهک های دودکش پره ای به طور معمول از رنگ کوره ای ، پودری و استاتیک هم در داخل و هم در بیرون کلاهک استفاده می شود.  این ها در برابر تغییرات دما و هم در برابر مواد شیمیایی و آلاینده ها مقاوم هستند و برای همین باعث افزایش عمر مفید کلاهک می‌شوند.

انواع مختلف کلاهک دودکش پره‌ای

کلاهک دودکش پره ای به طور معمول از نظر شکل ظاهری به دو دسته تقسیم می شوند  که عبارتند از کلاهک های چهارگوش و پره ای گرد.

تفاوت این دو نوع کلاهک دودکش علاوه بر شکل ظاهری آن ها  در نحوه قرارگیری پره های موجود در آنها نیز می باشد. به این صورت که پرده های قرار گرفته در کلاهک های دودکش گرد به صورت موازی بوده و پره های قرار گرفته در کلاهک دودکش چهارگوش به صورت حرف z انگلیسی می باشد. البته تعداد پره های موجود در هر دو نوع کلاهک معمولا ۴ عدد می باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *