کلاهک دودکش طرح ‏اچ

کلاهک-دودکش-طرح-اچ

کلاهک دودکش طرح ‏اچ یکی از معروفترین و پرکاربردترین کلاهک های دودکش می باشد که از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته است. همان طور که از نام آن هم پیداست کلاهک طرح اچ ظاهر ساختاری به شکل حرف H لاتین دارد. این کلاهک دودکش توسط پایه ای که به آن متصل میشود هوایی که داخل لوله های دودکش جریان دارد را به کلاهک منتقل کرده و از آنجا در هوای آزاد تخلیه می نماید.

کلاهک دودکش طرح H

کلاهک دودکش طرح اچ یک ساختار مکانیکی است که برای از بین بردن دود و گازهای ضایعاتی در سیستم‌های دودکش استفاده می‌شود. این کلاهک دارای یک طراحی خاص است که به آن شکلی همانند حرف “H” می‌دهد. این ساختار به واسطه طرح خود، مانع از عبور مستقیم دود و گازهای سوختنی می‌شود و آنها را به سمت بالایی و پایینی هدایت می‌کند. این عمل باعث افزایش زمان مختلط برای سوختن سوخت و از بین بردن آلاینده‌ها می‌شود. کلاهک دودکش طرح اچ برای ایجاد بهره‌وری بیشتر در سیستم‌های گرمایشی و صنعتی استفاده می‌شود.

صفحه مقطع تمام بخش‌های کلاهک دودکش باید با لوله اصلی دودکش هم اندازه باشد در غیر این صورت کلاهک دودکش نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد.  تفاوت سطح مقطع بین کلاه; و لوله اصلی آن می‌تواند باعث ایجاد مواردی مانند خفگی مسیر و اختلال در مسیر مکش دود شود که هر یک از پیامدهای بد بسیاری به دنبال خواهند داشت.

جنس کلاهک دودکش طرح ‏اچ

کلاهک دودکش طرح ‏اچ را می توان از جنس های مختلفی تولید نمود.  موارد مهمی که در انتخاب جنس کلاهک دودکش باید در نظر داشت عبارتند از دوام بالا مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر اکسایش و زنگ زدگی است. دقت به این موارد باعث می‌شود که کلاهک دودکش تولید شده دوام و عمر مفید بالایی داشته باشد و این از هزینه‌های اضافه شما جلوگیری خواهد کرد.

به طور معمول کلاهک دودکش طرح ‏اچ را از جنس هایی مانند گالوانیزه ، ورق استیل ، ورق روغنی سیاه  و موارد مشابه تهیه می کنند علاوه بر آن برای رنگ کردن کلاهک دودکش عمدتاً از زنگ کوره ای استفاده می شود این دو رنگ می تواند در برابر تغییرات مکرر هوای داخل و بیرون کلاهت مقاومت کند بر آن در برابر استهلاک نیز مقاوم است و باعث افزایش عمر مفید کلاهک میشود.

نصب و اتصال کلاهک دودکش طرح ‏اچ

این که ورق گالوانیزه یا استیل مورد استفاده در تولید کلاهک دودکش طرح ‏اچ  چه ضخامتی داشته باشد به قطر کلاهک دودکش وابسته است؛ هرچه این قطر بالاتر باشد ضخامت ورق گالوانیزه نیز افزایش خواهد یافت. در صورتی که ضخامت ورق های مورد استفاده برای تولید کلاهک بالا باشد برای نصب آن نیاز به عملیات جوشکاری است در غیر این صورت نیازی به جوش دادن نمی باشد و می توان این کار را از طریق اتصالات انجام داد.

در ضخامت های پایین‌تر کلاهک ها را به وسیله روش اورلپ  یا همان همپوشانی نصب می نمایند؛  اما در ضخامت های بالاتر عمدتاً از فلنچ استفاده میشود.نصب صحیح این مدل دودکش بسیار مهم است چرا که در صورتی که این کار به درستی انجام نشود ممکن است در انتقال هوا و دود به بیرون مشکل ایجاد شده و یا موارد خارجی مانند باد باران برف و گرد و غبار وارد ساختمان شوند.

انواع مختلف کلاهک های دودکش طرح ‏اچ

به طور معمول کلاهک دودکش طرح ‏اچ به دو صورت گرد و چهارگوش تولید می شوند.  مدل های گرد قدیمی تر بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند چرا که کارایی نسبتاً بیشتری دارند. سطح مقطع این کلاهک های دودکش به شکل دایره بوده و سطح مقطع نمونه های چهارگوش به شکل مربعی یا مستطیلی می باشد.  در حالت معمول در لوله هایی که به شکل دایره می‌باشند کلاهک های گرد و در لوله های چهارگوش کلاهک های مربعی مورد استفاده قرار می گیرد اما در بعضی موارد این طور نیست.

در شرایطی که بخواهیم در سیستم دودکشی که دارای لوله های چهارگوش است از کلاهک گرد استفاده کنیم باید تبدیل به چهارگوش به گرد استفاده نماییم که با استفاده از آن به راحتی می‌توان کلاهک‌های دودکش را به یک سیستم دودکش لوله های مربعی وصل نمود. بر عکس این کار نیز امکان پذیر است که برای آن باید از یک تبدیل گرد به مربعی استفاده نمود.

نکته پایانی 

دقت به این نکته را فراموش نکنید که هنگام نصب کلاهک‌های طرح اچ حتما باید فاصله حداقل یک و نیم متر از سطح پشت بام را رعایت نمایید. چرا که در غیر این صورت عملیات تخلیه دود با مکش مناسبی انجام نمی‌شود و تنها در این صورت است که می‌توانیم از حداکثر قدرت مکش کلاهک دودکش طرح اچ استفاده نماییم و راندمان مناسبی داشته باشیم.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *